Handelsbetingelser

1. Generelt

2. Kontokøb for erhvervs- og institutionskunder

3. Levering

4. 3 typer leveringstider

5. 5% kundebonus

6. Fortrydelsesret

7. Betaling

8. Reklamation

9. Cookiepolitik

10. Administrationsgebyr

11. ODR - EU-website til forbrugerklager

12. Prisgaranti

13. GDPR - Persondataforordning

14. PriceRunner Købsgaranti op til 50.000 kr.

15. Særlige handelsbetingelser for Inventar-produkter.


1. GENERELT

1. GENERELT

Grafical.dk henvender sig primært til erhvervskunder og institutioner. Private kan også købe på webshoppen, men skal være opmærksomme på, at der er mindstekøb på en del af varerne, som måske overstiger, hvad den almindelige private husholdning kan forbruge.

Alle priser er dagspriser. Bemærk, at hver vare har to priser angivet. En inkl. moms og en eksklusiv moms. Dette skyldes, at vi både sælger til virksomheder og private.

Der tages forbehold for prisændringer, tastefejl, fejl i forbindelse med selve bestillingen samt udsolgte varer.

Varefotos er kun illustrative og kan afvige fra varens egentlige udseende.

Bestillinger kan kun afgives via webshoppen.
Vi kan ikke behandle ordrer afgivet mundtligt, over telefon, mail og post.
Bemærk at bestillingsdagen ikke tæller med i leveringstiden.

Ingen levering til udlandet
Der leveres ikke til udlandet samt Grønland og Færøerne.

Når en ordre er gennemført på webshoppen, bliver den med det samme sendt videre til et eller flere af vores lagre, da vi går højt op i at yde vores kunder levering hurtigst muligt.

Dette bevirker desværre også, at det oftest ikke er muligt for os at nå at ændre på en ordre, eller annullere den helt. Så snart lageret er begyndt at behandle en ordre, så kan hverken indhold eller adresse ændres.

Pakningsprocessen påbegyndes allerede få minutter efter en ordre er sendt igennem, og vi anbefaler derfor at du altid tjekker alle bestillingsoplysninger igennem, inden du godkender handlen.

Vi gør samtidig opmærksom på, at du ikke kan afhente kontorartikler direkte hos Grafical, og at Grafical ikke har nogen fysisk butik eller showroom, hvor du kan se prøver.


              Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål:

               » FAQ - Hjælp og vejledning i brug af webshoppen

2. KONTOKØB

2. KONTOKØB

Hvis du er erhvervskunde eller en offentlig institution med EAN-nummer, kan du blive oprettet til fakturakøb på webshoppen.

Du er velkommen til at ansøge om et konto log-ind hos vores kundeservice:

grafical@grafical.dk - Tlf. 97 40 76 44

Vi gør opmærksom på, at vi kun sender fakturaer og eventuelt rykkere pr. mail og ikke pr. post.
Handler du med EAN-nummer, sendes fakturaen elektronisk.

                   » Læs alle betingelser for kontokøb her

3. LEVERING

Gratis levering fra
DKK 599,- ekskl. moms (748,75 inkl. moms)

Fragtpris ved ordrer herunder
Erhvervsadresse: DKK 47,20 ekskl. moms (59,- inkl. moms)
GLS Pakkeshop: DKK 47,20 ekskl. moms (59,- inkl. moms)
Privatadresse: DKK 55,20 ekskl. moms (69,- inkl. moms)
Pakkeforsendelser

Pakkeforsendelser

De fleste ordrer sendes som almindelige pakker, via fragtfirmaerne:

  • GLS
  • PostNord

  • Pakker der sendes med disse selskaber, må ikke overstige følgende:

    Vægt - Max 30 kg.
    Længde - Max 200 cm
    Omkreds + Længde - I alt maks 300 cm


    Levering af tungt gods, farligt gods & volumevarer

    Levering af tungt gods, farligt gods & volumevarer

    Ved levering af tungt gods, farligt gods og volumevarer benytter vi os af fragtfirmaerne:

  • Danske Fragtmænd
  • DSV
  • PostNord
  • Abena Transport
  • Bemærk at disse kun leverer tungt gods til kantstenen

    DSV benytter vi til forsendelse af vores Lintex tavler.

    Øvrige forsendelser som består af mange varer, har stor volumen eller høj vægt, vil blive sendt med Danske Fragtmænd. Det drejer sig blandt andet om vores varesortiment indenfor emballage og kontorartikler, som f.eks. papkasser, boblefolie, bølgepap, større mængder papir, stoleunderlag, whiteboardtavler, opslagstavler mv.

    Herudover skal du også forvente levering med Danske Fragtmænd, hvis du f.eks. bestiller desinfektion, da alle brandbare væsker IKKE må sendes med Post Nord eller GLS.


                                                                         OBS!
    SPECIELLE BETINGELSER FOR LEVERING MED DANSKE FRAGTMÆND

                   » KLIK HER OG LÆS ALLE LEVERINGSBETINGELSER


    Generelle leveringsbetingelser

    På grund af det store sortiment du finder på webshoppen, befinder vores varer sig ikke på et samlet lager, men er fordelt på en række forskellige lagerlokationer i Danmark.

    Du vil derfor kunne opleve, at din ordre kan komme i flere leveringer, alt efter hvad der er bestilt på ordren. Dog skal alle varer være dig i hænde inden for 1-3 hverdage, medmindre der er tale om skaffevarer, eller varer der på bestillingstidspunktet ikke var på lager. Mangler du at modtage dele af din ordre efter de 3 hverdage, bedes du kontakte vores kundeservice hurtigst muligt på:

    grafical@grafical.dk

    Hvert lager Grafical.dk benytter sig af, har hver især deres egne fragtaftaler med forskellige fragtfirmaer. Det betyder at det kan være forskellige fragtselskaber dine varer leveres med, både på en enkelt ordre, eller fra gang til gang.

    Grundet de forskellige aftaler lagrene har individuelt, kan vi derfor heller ikke tilbyde den service, at du selv kan vælge fragtmetode på din ordre.


    Ingen levering til Døgnboks og Posthus og begrænset levering til GLS Pakkeshop

    Du må ikke taste en adresse direkte til Post Nords Døgnpost, Døgnboks eller Posthuse - ej heller til pakkeshops hos GLS.
    Påfør derfor altid din privat- eller erhvervsadresse ved bestilling, da vi ellers risikerer at pakken returneres.

    På udvalgte varer tilbyder vi levering til GLS pakkeshop, men i disse tilfælde kommer der et særligt felt frem under valg af Fragtmetode, hvor du kan vælge at få leveret til GLS pakkeshop og derefter kan du vælge hvilken GLS pakkeshop, du ønsker at afhente dine varer hos.

    Hvis du påfører forkert adresse på din ordre, har du selv ansvar for at kontakte fragtfirmaet/fragtfirmaerne.
    I de fleste tilfælde vil du modtage en track & trace mail, hvor der både er oplyst pakkenummer/fragtbrevsnummer, samt hvilket fragtselskab der er benyttet. I denne mail finder du også kontaktoplysninger til fragtfirmaet.

    Hvis din ordre består af varer fra flere af vores lokationer, vil der komme flere track & trace mails til dig, hvor der i hver er specificeret, hvilke varer der er afsendt.

    Hvis en ordre returneres eller omdirigeres pga. forkert adresse, vil fragtfirmaerne i nogle tilfælde fakturere os for de ekstra omkostninger det har, for at finde den korrekte adresse eller returnerer varerne igen.

    Vi forbeholder os ret til at viderefakturerer disse omkostninger til dig!

    Har du modtagerflex eller andre aftaler om særlig levering med vores fragtfirmaer, hvor din pakke f.eks. stilles foran din dør, i et skur eller på anden vis leveres uden din personlige modtagelse, sker dette på dit eget ansvar og ikke Graficals.

    Læs mere om det under FAQ

    SPECIELLE BETINGELSER FOR LEVERING AF IT-TILBEHØR



    Har du bestilt en eller flere varer under vores kategori IT-tilbehør, gør vi opmærksom på at ordren i langt de fleste tilfælde vil blive sendt direkte til pakkeshop, hvis du bestiller som privatkunde.

    Har du bestilt flere varer indenfor IT-tilbehør, gør vi samtidig opmærksom på, at de fleste af disse varer sendes samlet. Består din ordre af både lagervarer og restvarer/skaffevarer, så afsendes lagervaren først, når de øvrige varer er på lager igen.

    (Ønsker du dellevering af disse varer, kan du kontakte vores kundeservice på grafical@grafical.dk)

    Handler du som erhverv eller institution vil levering forsat først forsøges til udfyldte leveringsadresse.


    DSV leveringsbetingelser

    DSV leveringsbetingelser

    På ikke tidsbestemte leveringer, bestræber DSV sig på, at alt er leveret inden klokken 16:00.

    Dog vil der naturligvis være undtagelser, hvor det kan blive nødvendigt at aflevere senere end 16:00.

    Hvis gods forgæves er forsøgt leveret hos dig som kunde (f.eks. hvis der ikke er nogen på adressen ved modtagelse), tager DSV forsendelsen med retur til deres terminal. Herefter kontakter DSV os, og vi giver besked videre til dig om hvad der vil ske med din forsendelse.

    Ved levering af varer på en eller flere EUR-paller, skal du have tilsvarende antal retur EUR-paller klar til fragtmanden. Returnerer du ikke det samme antal EUR-paller som leveret, vil du blive efterfaktureret efter den gældende pris på leveringstidspunktet.

    Når du modtager en vare sendt med DSV

    Undersøg inden du skriver under på modtagelsen af pakken, om der er nogen synlige skader på indpakningen. Er der dette bør du nægte modtagelse.

    Du kan også skrive på modtagelsesdokumentet, at du tager imod pakken med forbehold for, at der er specifikke skader på indholdet. F.eks. "modtaget med forbehold mod trykkede kartoner".

    Du skal skrive et specifikt forbehold. Det er ikke nok blot at skrive "modtaget med forbehold for skade", desværre.

    Har du modtaget en pakke, hvor der ikke var synlige skader på indpakningen, men varen indeni alligevel er blevet skadet under transport?
    Så skal du seneste dagen efter modtagelsen af pakken kontakte Grafical via mail til grafical@grafical.dk og sende os billeder af de(t) beskadigede produkt(er), samt en beskrivelse af skaden og forløbet.
    Herefter vil Grafical behandle sagen i samarbejde med DSV, så du enten kan få en erstatningsvare eller pengene retur.

    HUSK- Tag ikke indholdet i brug.
    - Gem alt emballage (både indre og ydre), indtil sagen er afsluttet. - Pakken må ikke flyttes fra leveringsadressen.

    Tag følgende billeder og send dem til os:
    - Pakkens udvendige flader.- Den samlede indvendige beskyttelse.
    - Det skadede indhold.- DSV-labelen skal være synlig på et af billederne.

    GLS leveringsbetingelser

    De fleste af vores pakker sendes med GLS, som leverer i tidsrummet 07.00-16.00.
    Vejer din pakke 20 kg. eller derover leverer GLS kun til stueetagen.

    Vi kan desværre ikke levere direkte til GLS Pakkeshops.

    Ønsker du at GLS stiller din pakke på adressen, skal du lave en fuldmagtsaftale direkte med GLS.
    Bemærk at du selv tager ansvar for din pakke, når der aftales en fuldmagt mellem dig og GLS.
    Grafical.dk har herved ikke længere ansvar for pakken, hvis den f.eks. er bortkommet eller lignende.

    » Klik her og lav en fuldmagtsaftale med GLS


    Er du ikke hjemme til at modtage pakken, vil pakken normalvis blive lagt i en pakkeshop, og du vil i din postkasse modtage en afhentningsseddel.

    Bemærk at GLS ikke er forpligtiget til at aflevere pakken i den nærmeste pakkeshop fra din adresse. Chaufføren samler som regel pakkerne fra ruten og afleverer i én pakkeshop - dog højst 5 km fra din adresse.

    Hvis GLS ikke træffer dig hjemme, og ikke har adgang til din postkasse, hvor der kan ligges en seddel i, vil pakken blive taget med tilbage på centralen eller i pakkeshop.

    Hvis pakken er for stor til at have i en pakkeshop, bliver den i stedet opbevaret på centralen. Du kan så ringe til GLS på tlf. 76331100 og aftale genudkørsel eller afhentning, dette kan dog godt medføre yderligere omkostninger.

    Afhenter du ikke din pakke, vil GLS efter ca. 5-7 dage sende pakken tilbage til et af vores centrallagre, hvorefter vi vil krediterer varerne, og der påføres et returgebyr. Ønsker du herefter varerne genudsendt, skal du afgive en ny ordre via webshoppen.

    » Læs mere hos GLS lige her


    Post Nord leveringsbetingelser

    Nogle pakker leveres med Post Nord. Er du ikke hjemme til at modtage pakken, lægger Post Nord en seddel i din postkasse med anvisning om, at du kan afhente pakken på det nærmeste posthus. Har du en Modtagerflex-aftale med Post Nord, lægger Post Nord pakken på det aftalte sted eksempelvis i carporten. Du kan læse mere om Post Nord Modtagerflex her.


    Danske Fragtmænd

    Så snart din ordre hos Grafical.dk er pakket, vil du modtage en mail med track & trace, som oplyser hvilket fragtfirma dine varer sendes med.

    Ordrer som består af mange varenumre, farligt gods eller varer som fylder meget i volume, vil blive sendt med Danske Fragtmænd.

    Her er det vigtigt at du læser betingelserne for levering, da Danske Fragtmænd, har andre leveringsbetingelser, end de normale fragtfirmaer som GLS og Post Nord.


    Danske Fragtmænd's leveringsbetingelser

    Danske Fragtmænd leverer fra mandag til fredag fra klokken 08.00 - 16.00

    Hvis du ikke er hjemme i dagtimerne, anbefaler vi derfor, at du får leveret til en erhvervsadresse.

    Hvis din ordre er bestilt til en privat adresse, og du ikke er hjemme til at modtage varene, vil de blive returneret til fragtcentralen.

    Når forsendelsen er returneret til centralen, har du mulighed for følgende:

    1. Afhente din ordre på centralen hos Danske Fragtmænd - GRATIS
    2. Aftale en ny dato, hvor du ønsker din ordre genudkørt - MOD BETALING AF GEBYR
    3. Aftale at forsendelsen skal gå retur til Grafical.dk - MOD BETALING AF GEBYR

    Gebyr for genudkørsel og retur beregnes ud fra godsets størrelse og vægt. Du kan få oplyst det præcise beløb for din forsendelse, ved at kontakte vores kundeservice på grafical@grafical.dk

    Har du fortrudt købet og vælger at nægte modtagelse af din levering med Danske Fragtmænd, har dette ligeledes også et gebyr for retur, som vi fratrækker når vi krediterer din returordre.

    Bemærk at Grafical.dk IKKE hæfter for disse gebyrer.

    Levering med Danske Fragtmænd er til fortorvskanten.

    Opbæring er ikke inkluderet i fragtprisen. Vi forbeholder os ret til at efterfakturere for eventuelt yderligere opbæringsomkostninger, hvis du selv får fragtmanden til at bære dine varer op. Vi fraråder dog dette!

    Ved levering af varer på en eller flere EUR-paller, skal du have tilsvarende antal retur EUR-paller klar til fragtmanden.

    Returnerer du ikke det samme antal EUR-paller som leveret, vil du blive efterfaktureret efter den gældende pris på leveringstidspunktet.
    Husk returpalle til fragtmanden
    Ved levering af varer på en eller flere EUR-paller, skal du have tilsvarende antal retur EUR-paller klar til fragtmanden. Returnerer du ikke det samme antal EUR-paller som leveret, faktureres EUR-pallerne efter den på leveringstidspunktet gældende pris.

    Opbæring
    Fragtgebyret inkluderer ikke opbæring. Vi forbeholder os ret til at efterfakturere for eventuelt yderligere opbæringsomkostninger, hvis du selv får fragtmanden til at bære dine varer op. Vi fraråder dog dette.
    4. 3 TYPER LEVERINGSTIDER

    4. 3 TYPER LEVERINGSTIDER

    Vi opererer med 3 typer af leveringstider for varene som er markeret med forskellige prikker vist lige ved købsknapperne:

    Bemærk at vi efter 3 måneder sletter restvarer uden ny forventet hjemkomstdato fra leverandøren.

    GRØN PRIK betyder lagervare. Lagervarer leveres typisk indenfor 1-3 hverdage. Hvis du har bestilt restordrevarer sammen med lagervarer, vil restordrevarene blive eftersendt uden yderligere fragtomkostninger for dig, når de er på lager igen.

    Når en ordre er gennemført på webshoppen, bliver den med det samme sendt videre til et eller flere af vores lagre, da vi går højt op i at yde vores kunder levering hurtigst muligt.

    Dette bevirker desværre også at det oftest ikke er muligt for os at nå at ændre på en ordre, eller annullere den helt. Så snart lageret er begyndt at behandle en ordre, så kan hverken indhold eller adresse ændres.

    Pakningsprocessen påbegyndes allerede få minutter efter en ordre er sendt igennem, og vi anbefaler derfor at du altid tjekker alle bestillingsoplysninger igennem, inden du godkender handlen.

    GUL PRIK betyder, at varen er på vej til lageret og vil blive sendt så snart, den er på lager igen. Har du bestilt lagervarer sammen med sådan en vare, vil lagervarene blive leveret først, og restordrevarene bliver eftersendt uden yderligere fragtomkostninger for dig, når de er på lager igen. Det er forskelligt, hvor lang tid der går, før disse varer er på lager igen. Du skal forvente en leveringstid på omkring 1-2 uger, men det kan være alt lige fra nogle få dage til i enkelte tilfælde over en måned.

    Nogle produkter kan ikke bestilles, hvis de er på vej til lager. Disse produkter vil stadig være markeret med en gul prik, men frem for at have en "læg i kurv"-knap, vil de i stedet have en "info"-knap. Så snart varen er på lager, vil det være muligt at bestille den igen.

    BLÅ PRIK betyder skaffevare. Disse varer skal først bestilles hos producenten eller grossisten, og du skal derfor forvente en leveringstid på cirka 2-4 uger. Har du bestilt lagervarer sammen med en skaffevare, vil vi sende lagervarene afsted med det samme, og skaffevaren vil så blive sendt, så snart den hjemkommer uden yderligere fragtomkostninger for dig. Bemærk at skaffevarer normalt ikke kan afbestilles.

    5. 5% KUNDEBONUS

    Alle kan oprette sig som brugere både privatpersoner, virksomheder og offentlige institutioner. Hvis du opretter dig som bruger opsparer du 5% bonus af alle dine varekøb (ikke af fragtomkostninger). Bonus kan bruges som rabat ved fremtidige køb.

    Du kan se din opsparede bonus i toppen af webshoppen til venstre for login-knappen, når du er logget ind. Der kan du udstede et gavekort, når du ønsker at gøre brug af bonus'en. Gavekortet gælder i 6 måneder fra udstedelsen. Bemærk at du kun kan bruge én gavekortkode ved hvert køb, så du kan ikke kombinerer eksempelvis bonus med gavekort på fragtfri levering.

    Brug for yderligere hjælp til bonus?
    klik her for at gå til FAQ

    Bonusordningen er indført og gældende for ordrer fra d. 21.09.11 og frem.
    6. FORTRYDELSESRET

    6. FORTRYDELSESRET

    Der er 14 dages fuld fortrydelsesret på alle vores standardvarer, gældende fra den dag du har modtaget varen, til den dag vi modtager indberetning af din fortrydelse. Du må gerne benytte vores fortrydelsesformular.

    Vi tilbyder forlænget byttefrist på julegaver frem til den 14. januar, såfremt julegaverne er købt mellem den 15. november og 23. december.

    Bemærk at der for erhvervs- og institutionskunder ikke er fortrydelsesret på varer der var markeret som skaffevare (markeret med blå prik) på bestillingstidspunktet. Idet Grafical heller ikke må returnere disse varer til leverandørerne igen.

    Varene kan først returneres efter forudgående aftale med Grafical.dk, ved at udfylde vores returformular.

    » KLIK HER & UDFYLD VORES FORTRYDELSESFORMULAR

    Når du har indgivet din fortrydelse, vil du blive kontaktet af vores kundeservice, som vil give dig anvisning om, hvor du skal returnere varerne til.  I de fleste tilfælde skal varerne ikke returneres direkte til Grafical men til et centrallager, så det vil være forbundet med yderligere fragtomkostninger for dig som kunde, hvis Grafical efterfølgende skal videresende dine returvarer til centrallageret.

    Herefter skal varerne returneres indenfor 14 dage gældende fra den dag, vi modtog indberetning af din fortrydelse, til den dag vi modtager returvarene. Vedlæg meget gerne en kopi af ordrebekræftelsen.

    Du skal selv afholde de omkostninger, der er forbundet med returneringen

    Dette gælder også hvis du nægter modtagelse eller ikke afhenter dine varer hos et udleveringssted. Returfragten vil blive modregnet eller faktureret. Beløbet svarer til de omkostninger vi bliver pålagt af fragtfirmaet, minimum 61,25 kr. inkl. moms og op til 1.000 kr. inkl. moms afhængig af hvor meget varerne fylder og vejer. Eventuelle fragtudgifter i forbindelse med købet refunderes heller ikke. Ønsker du varerne gensendt opkræver vi vores normale fragtgebyr for dette.

    Bemærk at vi ikke modtager varer sendt ufranko, pr. efterkrav, som postpakke uden omdeling eller til GLS pakkeshops.

    Det dit eget ansvar, at pakken sendes til den korrekte adresse, og at retur nummeret fremgår tydeligt på pakken. Grafical.dk dækker ikke bortkomne pakker.

    Ved levering af varen på en palle, sørger vi efter indberetning af fortrydelse for, at pallen bliver afhentet igen. Omkostninger i forbindelse med palle-afhentning bliver viderefaktureret til dig, men max. med op til 625 kr. inkl. moms. Dette gælder også ved nægtelse af modtagelse.

    Fortrydelsesretten kan kun udnyttes, hvis varen tilbageleveres i væsentligt samme stand og mængde. Fortrydelsesretten bortfalder derfor, hvis du bruger varen på en måde, som forringer varens salgsværdi. Da ubrudt originalemballage i mange tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi kan det betyde, at varen ikke kan anses for returneret i væsentlig samme stand og mængde hvis emballagen er brudt eller ikke følger med. Husk derfor altid så vidt muligt, at beholde emballagen ubrudt til du er sikker på, at du vil beholde varen.

    Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. Vi krediterer din konto og mailer dig en kreditnota, når vi har modtaget varen retur og kontrolleret, at den lever op til reglerne for fortrydelsen.

    Særligt gældende for forbrugerkøb
    Ved køb efter d. 13-06-2014 kan forbrugere også returnerer brugte varer. Ved modtagelsen af returvarer, der er taget i brug, foretager Grafical.dk en vurdering af varens stand og mængde, og fastlægger en værdi, der kan refunderes. Da ubrudt originalemballage i mange tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi kan det betyde, at varen ikke kan anses for returneret i væsentlig samme stand og mængde hvis emballagen er brudt eller ikke følger med. Husk derfor altid så vidt muligt, at beholde emballagen ubrudt til du er sikker på, at du vil beholde varen.
    7. BETALING

    7. BETALING

    På Grafical.dk kan der betales med Dankort, kreditkort og MobilePay. For erhvervskunder kan der købes på konto forudsat kreditgodkendelse.

    Betaling med Dankort, kreditkort og MobilePay på Grafical.dk foregår via en sikker (krypteret) forbindelse.

    Vi gemmer ingen oplysninger om dit Dankort eller kreditkort.

    Beløbet for varerne trækkes først, når varerne sendes. Der kan aldrig trækkes et større beløb, end det du har godkendt ved købet.

    For business kort og betalingskort udstedt udenfor EU opkræver vi det transaktionsgebyr fra kortholder, som vi bliver opkrævet af Nets.

    Betaler du med kreditkort, reserverer vi beløbet på din konto, indtil betalingen gennemføres.

    Alle førstegangsbestillinger betales med Dankort, kreditkort, MobilePay eller evt. forudbetaling via bankoverførsel.

    For erhvervskunder kan der ved efterfølgende bestillinger gives kredit, forudsat at der kan opnås kreditgodkendelse. Opret et login og send os derefter en ansøgning pr. mail til grafical@grafical.dk. Bemærk at din ansøgning og den oprettede bruger skal benytte en email-adresse der er tilknyttet firmaet eller institutionen, der søger om kreditgodkendelse. Du kan således ikke bruge din private email, hvis du ansøger på vegne af din arbejdsgiver osv.
    8. REKLAMATION

    8. REKLAMATION

    For erhvervskunder og institutionskunder er reklamationsretten 6 måneder.

    Er du privatkunde, er alle varer dækket af 2 års reklamationsret.

    Når du modtager din vare - Undersøg straks, om der er transportskader på varen. - Gør du ikke dette, kan du ikke få dækket eventuelle transportskader.

    Kan du ikke tjekke varen mens chaufføren er tilstede? - Noter på dit fragtbrev/fragt-kvitteringen, at du modtager varerne med forbehold for transportskade. Så har du mulighed for at få eventuelle skader godtgjort af transportfirmaet. Hvis intet noteres, antages varen at være modtaget i fin stand.

    Hvem dækker transportskader: Det er transportfirmaet, der leverer din vare, der er ansvarlig for eventuelle transportskader, der er opstået, efter varen blev udleveret fra Graficals lagre. Kundeservice har brug for at modtage billeder både af varen, samt emballagen den er leveret i. Ellers kan der ikke reklameres til transportøren - billeder sendes til - grafical@grafical.dk

    Du er forpligtet til straks og senest dagen efter levering at foretage kontrol af, at det leverede antal varer svarer til din bestilling, samt undersøge varerne for eventuelle mangler. Er en vare beskadiget ved ankomst, eller er der ikke leveret den korrekte mængde, skal du STRAKS reklamere til os på grafical@grafical.dk, hvorefter vi vil afhjælpe fejlen så hurtigt som muligt. Reklameres der ikke rettidigt, bortfalder retten til at gøre mangler gældende.

    Modtagelse af forkert vare: Skulle du opleve at modtage en vare som ikke stemmer overens med det du har bestilt, skal du straks rette henvendelse til vores kundeservice på grafical@grafical.dk. Du skal her kunne fremvise billeddokumentation for de(t) forkert leverede produkt(er), så vi hurtigst muligt kan tjekke op på fejlen sammen med vores lager.

    Send venligst ikke varer retur uden foregående aftale. I de fleste tilfælde skal varerne ikke returneres direkte til Grafical men til et centrallager, så det vil være forbundet med yderligere fragtomkostninger for dig som kunde, hvis Grafical efterfølgende skal videresende dine returvarer til centrallageret.

    Du skal reklamere med det samme, du har opdaget manglen ved varen. Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

    Retningslinjer for reklamationer på de enkelte mærker

    Grafical.dk forbeholder sig ret til at vælge om varen skal krediteres eller ombyttes.

    Bemærk at vi ikke modtager varer sendt ufranco, pr. efterkrav, som postpakke uden omdeling eller til GLS pakkeshops.

    Udebliver dine varer, er du forpligtet til at reklamere indenfor 1 måned, så vi kan få varerne efterlyst hos transportfirmaet. Reklameres der ikke rettidigt, må du anse varerne for tabt, og du kan ikke opnå kompensation for tabet.

    Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine (rimelige) fragtomkostninger.

    Kontakt os på følgende mailadresse, og beskriv hvad problemet er så detaljeret som muligt: grafical@grafical.dk

    Bemærk, at varer refunderes i henhold til prisen på salgstidspunktet. Dette gælder også for gavekort.
    9. COOKIEPOLITIK

    9. COOKIEPOLITIK

    Ved at benytte denne hjemmeside, www.grafical.dk, accepterer du, at vi bruger cookies.

    Hjemmesidens ejer og kontaktoplysninger


    Denne hjemmeside er drevet og ejet af:

    Grafical ApS
    CVR-nr.: 20561599
    E-mail: grafical@grafical.dk
    Telefon: 97407644

    Hvad er en cookie?
    En cookie er en lille datafil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for  at kunne genkende computeren. En cookie er ikke et program og indeholder ikke virus.

    Hjemmesidens brug af cookies
    Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker fx, hvad du har lagt i indkøbskurven, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have hjemmesiden på. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncørers annoncer og salgsoptimere hjemmesiden. Her er oversigten over hjemmesidens brug af cookies og vores samarbejdspartnere i denne forbindelse:

    Nødvendige cookies
    Disse cookies er påkrævet for, at hjemmesiden kan levere en tjeneste, som slutbrugeren udtrykkelig har anmodet om. Det kan f.eks. være cookies, der bruges for at få en indkøbskurv til at virke. Hjemmesidens indhold er lagret og administreres gennem MCB Webshop platform. Den sætter cookies, som bruges til at genkende dig, når du bevæger dig rundt på siden og huske, om du fx. er logget ind på siden.

    Præferencecookies
    Disse cookies bruges til at sikre den optimale brugeroplevelse på hjemmesiden. Det er f.eks. valgte præferencer såsom sprog eller valg, som gør navigation enklere. Der indsamles ingen personligt identificerbare data med denne type cookies. Videoer indlejret på siden er via YouTube. YouTube bruger bl.a. cookies til at registrere hvilke video der vises og hvor meget af filmen du har set. YouTube cookies er såkaldte Flash cookies.

    Drifts og optimeringscookies
    Disse cookies anvendes til driften af hjemmesiden. Det kan f.eks. være optælling af antallet af besøgende eller andre informationer, der skal bruges til analyse. De bruges også i forbindelse med spørgeskemaer. Disse cookies kan i begrænset omfang indsamle data, der kan henføres til den enkelte bruger.

    Vi bruger Google Analytics for at analysere, hvordan brugerne anvender hjemmesiden. De oplysninger, som cookien indsamler om din brug (trafikdata, herunder din IPadresse), sendes til og gemmes på Googles servere i USA. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: https://tools.google.com/dlpage/gao...

    Sådan afviser du dine cookies
    Du kan altid afvise cookies på din computer ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, er der mange funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi de forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, du foretager.

    Sådan sletter du dine cookies
    Cookies som du tidligere har accepteret, kan efterfølgende slettes nemt. Benytter du en PC med en nyere browser, kan du slette dine cookies ved at bruge genvejstasterne: CTRL + SHIFT + Delete
    Virker genvejstasterne ikke, og/eller benytter du en MAC, skal du starte med at finde ud af, hvilken browser du bruger og herefter klikke på det relevante link: Husk: Bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle. Du kan få hjælp til at slette cookies i alle relevante browsere via dette link: http://minecookies.org/cookiehandte...

    Spørgsmål og klagevejledning
    Har du spørgsmål?
    Har du kommentarer eller spørgsmål i forbindelse med vores information og/eller behandling af personlige oplysninger, er du velkommen til at kontakte os på tlf: 97407644 eller e-mail: grafical@grafical.dk
    Ændr cookie-præferencer
    10. ADMINISTRATIONSGEBYR

    10. ADMINISTRATIONSGEBYR

    Skal vores kundeservice indtaste ordren for dig, så koster det et administrationsgebyr på 49,- (61,25 kr. kr. inkl. moms) pr. ordre.

    Vores prisniveau er baseret på, at du selv afgiver din ordre via vores webshop.

    Nogle kunder har af den ene eller anden grund ikke mulighed for at bestille på denne måde. Vi vil helst ikke afvise nogen kunder, så for at give alle mulighed for at handle hos Grafical men fortsat bevare de lave priser, har vi valgt at indføre et administrationsgebyr på ordrer som ikke kommer via webshoppen men kommer via telefon, mail, post osv.
    11. ODR - EU-WEBSITE TIL FORBRUGERKLAGER

    11. ODR - EU-WEBSITE TIL FORBRUGERKLAGER

    Fra den 15. februar 2016 kan du som forbruger klage over dit varekøb på en fælles europæisk digital platform kaldet ODR (Online Despute Resolution).

    På ODR kan du som forbruger klage direkte over en europæisk virksomhed, hvor du har købt en vare, som ikke har levet op til forventningerne.

    Det nye klagesystem fungerer på den måde, at forbrugerne indgiver deres klager direkte på ODR-sitet, hvorefter den bliver automatisk oversat til det aktuelle sprog og videresendt til den pågældende webshop. Webshoppen har herefter muligheden for at trykke på en grøn eller rød knap alt efter, om man accepterer klagen eller ej.

    Den grønne knap sender klagen til et lokalt forbrugerklagenævn (for webshoppen) uden om domstolssystemet, som vi kender det i Danmark med blandt andet forsikringsklagenævn og teleklagenævn.

    Trykker virksomheden derimod på den røde knap, afvises klagen og forbrugeren skal som hidtil rette henvendelse til lokale danske klagenævn eller Forbruger Europa med sin klage på 'god', gammeldags facon med mails, telefonopkald og lange ventetider på afgørelsen.

    GÅ TIL ODR HER
    12. PRISGARANTI

    12. PRISGARANTI

    Når du er inde på en bestemt vare, og den er udstyret med vores prisgaranti logo, kan du anmode om prisgaranti.

    Sådan gør du i forbindelse med køb:

  • Læg varen i kurven som normalt.
  • Du gennemfører ordren på helt normal vis til normal pris.
  • Send os efterfølgende mail på grafical@grafical.dk med ordrenummer
  • Vedhæft dokumentation i form af link til varen hos anden webshop
  • Vi tjekker at varen kan fås og er på lager til den oplyste pris.
  • Vi afslutter ordren og fakturerer/hæver kun det nedsatte beløb.


  • Hvis du allerede har købt:

  • Send dokumentation til kundeservice på grafical@grafical.dk indenfor 30 dage.
  • Vi tjekker at varen kan fås og er på lager til den oplyste pris.
  • Vi krediterer differencen til din konto.


  • Regler & betingelser for prisgaranti på Grafical.dk:

  • Det skal være præcis samme produkt og mærke.
  • Vi tager udgangspunkt i den faktiske pris du betaler for varen hos os.
  • Dvs. vi fratrækker 5% bonus og rabatter i varens pris inden prissammenligning.
  • Det er altid 1 stk. prisen inkl. den tilsvarende leveringstype som prisgarantien omfatter.
  • Varen skal være fra en dansk webshop med dansk CVR-nummer.
  • Gælder varer omfattet af danske regler for told, moms og forbrugerbeskyttelse.
  • Varen skal kunne købes online og leveres indenfor max. 3 dage.
  • Prisgarantien gælder ikke kø-tilbud, slagtilbud og ophørssalg.
  • Vi forbeholder os retten til at afvise, såfremt prisen ligger under vores anskaffelsespris.


  • Når der er givet prisgaranti på en vare, kan den ikke kombineres med kampagner eller gavekort, hvor der gives procenter på vores varesortiment.

    Vi forbeholder os retten til at forsøge at købe produktet på den webshop du henviser til, således vi er sikre på at alle ovenstående regler overholdes.

    13. GDPR - PERSONDATAFORORDNING

    Hvis du handler på Grafical.dk, opretter dig som bruger eller tilmelder dig vores nyhedsbrev, giver du os samtykke til at behandle dine persondata såsom:

    Navn
    Adresse
    Telefonnummer
    E-mail adresse
    CVR-nr.
    EAN-nr.
    Betalingsoplysninger
    m.v.

    Ud fra dine indtastede oplysninger, vil vi løbende danne:

    Kundenr.
    Ordrehistorik
    Optjent bonus
    Fakturahistorik
    Betalingstransaktioner
    m.v.

    Disse persondata gemmes af hensyn til vores administration og markedsføring samt for at give dig muligheden for at logge ind og følge med i dine køb hos os, samt udskrive gavekort for den optjente bonus o.lign.

    Indsamlingen og behandlingen af dine personoplysninger sker i overensstemmelse med reglerne i Lov om behandling af personoplysninger (Persondataloven), Direktiv 95/46/EC (Databeskyttelsesdirektivet) og Forordning 2016/679 (EU-Databeskyttelsesforordningen).

    Dine persondata kan ifm. vores administration blive videregivet til vores ERP-system, webbureau, vareleverandører, fragtfirmaer, revisor, advokat, domstole og Skat. Ifm. markedsføring kan persondata blive videregivet til vores webbureau, nyhedsmailsprogrammer, Sleeknote (indsamling af mailadresser til nyhedsmails) m.v.

    Ønsker du ikke længere, at vi opbevarer og behandler dine personoplysninger, bedes du give skriftlig meddelelse herom til Grafical.dk gerne på mail: grafical@grafical.dk. Så vil oplysningerne blive destrueret. Hvis de fortsat er nødvendige ift. lovgivningsmæssig opbevaring af bogholderimateriale o.lign. vil vi give dig skriftlig besked.

    Vores dataansvarlige er Direktør Carsten Lindhardsen, som kan kontaktes på cl@grafical.dk.

    Du har mulighed for at klage over vores behandling af dine oplysninger. Klagen skal i sådan en situation indgives til: Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K.
    14. PRICERUNNER KØBSGARANTI OP TIL 50.000 KR. INKL. MOMS

    14. PRICERUNNER KØBSGARANTI OP TIL 50.000 KR. INKL. MOMS

    Som medlem på PriceRunner sikres dit køb op til 50.000 kroner inkl. moms, hvis noget skulle gå galt i forbindelse med dit køb. Købsgarantien koster ingenting for dig som forbruger og gælder for alle køb, når du handler hos os.

    Købsgarantien omfatter fysiske personer, der er bosiddende i Danmark, og den gør sig gældende, i så fald butikker ikke påtager sig deres lovbestemte ansvar inden for 60 dage efter et køb.

    For dig, der ikke er medlem på PriceRunner og har besøgt os via deres tjeneste, så kan du stadig få dit køb sikret gennem Købsgarantien. Det eneste, du behøver at gøre, er inden for en time at registrere dig på deres hjemmeside. Det koster intet og tager kun et øjeblik. Bliv gratis medlem på PriceRunner

    Med PriceRunner Købsgaranti får du erstatning i tilfælde af beskadiget vare, hvis levering af varen udebliver, hvis en vare mangler ved levering eller hvis varen er forkert eller fejlbehæftet. For at Købsgarantien skal gælde, er det nødvendigt at bestillingen er adresseret til dig som privatperson.

    Erstatning betales kun for anskaffelsesomkostninger, fragtudgifter og den direkte økonomiske skade, du som kunde har lidt. Ingen økonomisk kompensation gives for andre direkte eller indirekte omkostninger, værditab eller udeblevne indtægter.

    For de endelige brugervilkår og oversigt over kategorier, der ikke er omfattet af garantien, besøg PriceRunner.

    15. SÆRLIGE HANDELSBETINGELSER FOR INVENTAR-PRODUKTER

    Har du bestilt varer fra vores inventar-sortiment, hvis varenummer begynder med "SD-" gælder der særlige handelsbetingelser.

    Levering:
    Disse varer kan have længere leveringstider end der er angivet (vi arbejder på at få mere præcis angivelse af leveringstid på dem). Du er velkommen til at kontakte os for nærmere information om leveringstid på specifikke varer.

    Grundet størrelsen på vores inventar-varer kan disse i langt de fleste tilfælde ikke leveres til pakkeshop.

    Retur
    Som udgangspunkt kan varer med varenumre der begynder med "SD-" ikke returneres medmindre returneringen først er godkendt af vores leverandør. Årsagen til dette, er at mange af disse varer bliver produceret særskilt til den enkelte kunde.

    Annullering af ordrer
    Da mange af vores inventar-produkter bliver produceret til den enkelte kunde, eller hentet hjem fra producenter, er det ikke muligt at annullere disse ordrer. Ønsker du at annullere en ordre på en "SD-"vare bør du straks kontakte os, og vi vil så undersøge, om det er muligt at stoppe leveringen. Men vi kan ikke garantere, at dette er muligt.

    Track and Trace
    Ønsker du at modtage track and trace besked på varer hvis varenummer begynder med SD-, kan du kontakte vores kundeservice og oplyse dit ordrenummer. Vi vil så tage kontakt til leverandøren hvorfra disse varer afsendes, og vende tilbage med den ønskede information.