Historie

1997 - 2008

1997 - 2008

Grafical blev stiftet i 1997 af brødrene Anders og Carsten Lindhardsen (foto). Anders havde en grafisk baggrund fra CC&CO, hvor han var kundekonsulent i deres grafiske afdeling. Carsten havde en baggrund som revisor fra Deloitte og PWC. Firmaet kom i første omgang til at hedde Brdr. Lindhardsen.

I 2003 overtog Carsten hele ejerskabet og firmaet skiftede i den forbindelse navn til Grafical, som står for GRAFIsk og CArsten Lindhardsen.

Grafical har fra starten beskæftiget sig primært med salg af tryksager såsom brevpapir, kuverter, visitkort o.lign. med logotryk. Vi har altid fokuseret på at have lave priser, hurtig kundeservice, at give god rådgivning og have en lav fejlprocent.

2009

I 2009 udvidede vi vores sortiment med kontorartikler og fik i den forbindelse en ny hjemmeside og webshop. Vi har videreført konceptet på de nye varegrupper, så du også her får super lave priser samt hurtig og god kundeservice m.v.

Grafical dækker nu et noget større område rent sortimentsmæssigt, og det har givet os en del flere udfordringer at lære de nye varer at kende samt at udvikle webshoppen, men det har været utroligt spændende, og vi er absolut glade for udvidelsen og føler at vores sortiment dækker vores kunders behov rigtig godt.

2010

I løbet af 2010 har vi arbejdet på at udvide sortimentet på Grafical.dk, så det både er dybere og bredere. Det har bevirket at antallet af varenumre er steget fra 3.500 til 22.000. Samtidig har vi fået nogle nye features på shoppen såsom en ny supersøger, quick-bestilling og forbedret huskeliste, så din indkøbsoplevelse bliver så god som muligt.

2011

Grafical købte sig ud af partnerskabsaftale med webbureauet MCB omkring webshoppen, så Grafical nu har den fulde kontrol med driften og udviklingen af Grafical.dk. Grafical oplever fortsat kraftig vækst trods finanskrisen, og vi har i årets løb udvidet medarbejderstaben med 2 nye medarbejdere, så der nu er 3 medarbejdere i kundeservice og 2 i udvikling og administration.

Graficals nye mobil webshop blev lanceret, så kunder nu kan handle via smartphones på en mobil version af webshoppen.

I november måned blev webshoppen udvidet med hele 12.000 nye varenumre indenfor hobbyartikler, som er et nyt produktområde men et fint supplement til vores eksisterende sortiment. Antallet af varenumre er nu oppe på cirka 35.000.

2012

Vi har arbejdet på at gøre hobbyartiklerne til en jævnbyrdig del af Graficals sortiment, hvor du kan finde idéer til hobbyprojekter, få katalog over dette sortiment m.m. Vi har samtidig fået gjort det mere tydeligt, at vores sortiment består af Kontorartikler, Hobbyartikler, Emballage, IT-tilbehør og Whiteboard.

Vores kontorlokaler i Enghaven 49 var efterhånden blevet for små og vi flyttede derfor i maj måned ud i nye lokaler i Nupark nord for Holstebro. Medarbejderstaben er udvidet med 1 medarbejder i efteråret.

Soliditet tildelte os AAA-rating, som er den højeste kreditværdighed en virksomhed kan opnå. Det giver ekstra sikkerhed til vores kunder og leverandører.

2013

Grafical har fået et tysk søsterselskab Cal Grafical GmbH, som i september har lanceret webshoppen Grafical.de, der henvender sig til kunder i Tyskland og Østrig. Vi har samtidig fået 2 nye tyske kollegaer på kontoret.

Dagbladet Børsen har for 2. gang kåret Grafical ApS som Gazelle virksomhed, hvilket er et udtryk for Danmarks hurtigst voksende virksomheder.

Sortimentet på Grafical.dk er blevet udvidet med 12.000 varenumre indenfor husholdningsartikler samt et endnu større udvalg indenfor kontorartikler, så det samlede antal varenumre på webshoppen nu ligger på omkring 50.000.

2014

1. juli 2014 trådte vi ind i et nyt indkøbssamarbejde med Office Supplies Denmark A/S omkring kontorartikler og emballage. Dette nye samarbejde er Danmarks største indenfor kontorforsyning og giver os rigtigt stærke indkøbsvilkår i kraft af en samlet indkøbsvolumen på omkring 400 mio. kr. årligt.

2014 har derfor betydet store forandringer for både vores kunder og os, idet en stor del af vores varer er blevet udskiftet samt, at vi har skiftet centrallager. Udover forbedrede indkøbsvilkår har vi nu langt flere varer på lager, der kan leveres fra dag-til-dag.

For andet år i træk blev Grafical kåret som Gazelle virksomhed af Dagbladet Børsen. Det er nu 3. gang, at vi opnår den anerkendelse at være blandt Danmarks hurtigst voksende virksomheder: 2003, 2013 og 2014.

2015

I foråret 2015 besluttede vi at lukke vores tyske webshop Grafical.de ned samt likviderer det tyske selskab igen. Konkurrencesituationen i Tyskland er for voldsom til, at vores koncept kan blive rentabel indenfor en overskuelig årrække.

Vi synes samtidig, at opstarten og driften af det tyske søsterselskab tog for stor en andel af vores tid og fokus på bekostning af vores danske webshop.

Efter nedlukningen af det tyske søsterselskab har vi fået tid til at koncentrerer os 100% om vores danske webshop Grafical.dk.

Vi har derfor givet Grafical.dk den helt store tur og investeret i et nyt opdateret layout og en hel række nye funktionaliteter til gavn for dig som kunde.

2016

Efter at vi i 2015 fik opdateret layoutet på desktop udgaven af webshoppen, altså den udgave af webshoppen, som du kigger på fra en pc eller en tablet, så kom turen til vores mobiludgave af webshoppen, som du kigger på fra en smartphone.

I alle forbedringer har vi haft målet at forbedre funktionaliteter og brugervenlighed. Der er bl.a. blevet forbedret forsidelayoutet, så du nemmere kan finde de varegrupper, du søger.

Vi har forbedret søgefunktionen, så det også her er lettere at finde de varer og varegrupper, du søger.

Varelisterne havde før meget små fotos af varerne, de er nu gjort 4 gange så store og står 2 varer ved siden af hinanden, så du ikke skal scrolle mere af den grund.

Der er blevet implementeret filtre på mobilversionen, så du også her kan filtrerer store varegrupper, så de bliver nemmere at overskue.

Ovenstående er blot nogle eksempler på de mange ændringer, vi har implementeret på mobilversionen. Vi har også foretaget en del andre forbedringer på desktopversionen samt på de informationsmails, der bliver sendt ud, så du som kunde bliver bedre informeret både ifm. ordrer og generelt.

Så 2016 må siges at have været et år, hvor der er blevet arbejdet rigtig meget med at øge kundetilfredsheden. Vi kan samtidig se, at det har lønnet sig, idet vores Trustpilot score nu er på det højeste niveau nogensinde nemlig 9.4, hvilket vi er meget glade for.

2017

Vores kunders tilfredshed med både webshoppen, sortimentet, vores kundeservice osv. er meget vigtig for os. Vi sætter stor pris på alle de tilbagemeldinger vi får på Trustpilot og direkte fra jer, så det skal I have tusind tak for.

Vi kan se, at I er meget tilfredse allerede, men vi hviler bestemt ikke på laurbærene, så vi vil gerne forbedre alle de områder, som kan blive bedre.

I år har vores udviklingsarbejde haft fokus på indholdet på shoppen. Vi har brugt tusindvis af arbejdstimer på at skrive bedre tekster til vores varer, så du bedre kan læse om, hvad det er, du køber. Samtidig har vi gjort alle varebilleder væsentlig større, så du også bedre kan se varerne.

Vi vil samtidig gerne være så åbne som muligt om vores leverings- og fragtbetingelser, så vi har valgt at vise dem tydeligt i vores topbanner, så du på forhånd kender de samlede omkostninger ved dit køb og ikke bliver overrasket, når du, lige før du skal betale, finder ud af, at der er lagt en høj fragtpris samt miljøgebyr på dit køb.

Lige som sidste år kan vi se, at vores tiltag bliver taget godt imod, for vores Trustpilot score er endnu engang steget og er nu på hele 9.5 og det vel at mærke på baggrund af over 6.000 kundeanmeldelser.

2018

Året stod i persondatalovgivningens tegn omkring den nye EU lov kaldet GDPR.

Det betød, at der blev indført en række skærpede regler omkring opbevaring og behandling af persondata, og alle virksomheder inklusiv os har gennemført et større analyse arbejde samt beskrivelse af systemer og processer samt ændring af IT systemer og arbejdsgange, så de overholder og lever op til den nye Persondatalovgivning.

For os som leverandør af kontorartikler og kontormaskiner bevirkede det samtidig, at salget af makuleringsmaskiner steg kraftigt.

2019

Klima, miljø og CO2 udledning er nok nogle af de ord, vi har hørt mest i 2019. Vi skal passe på vores kære Moder Jord, og mindske klimapåvirkninger og miljøbelastning i videst muligt omfang.

Mange af vores produkter er blevet udskiftet med miljøvenlige og bæredygtige produkter i stedet. Det drejer sig bl.a. om engangsservice, hvor du nu i stedet for de traditionelle plast tallerkener og bestik kan købe de samme produkter men nu i mange andre typer materialer såsom papir, træ og majs. Så du med god samvittighed kan smide det ud sammen med det komposterbare køkkenaffald.

De stigende miljøafgifter og miljøgebyrer bevirkede også, at vi i året indførte et fast miljøbidrag på alle vores ordrer.

2020

Året blev meget anderledes end de fleste nulevende Danskere nogensinde har oplevet, fordi hele Verden blev ramt af Corona og Covid-19, som prægede det meste af 2020. Vores værnemidler såsom håndsprit, engangshandsker, mundbind, visirer og overfladedesinfektion blev lige pludselig vores mest efterspurgte varer, og vi oplevede i starten af pandemien nærmest panik agtige tilstande både hos kunder, der efterspurgte produkterne og leverandører, der kæmpede for at følge med efterspørgslen.

Alle vores medarbejdere har knoklet for at yde den service og leveringssikkerhed, som vi gerne vil stå for. Det har bestemt ikke været et let år for nogen. Vi takker vores kunder for jeres store tålmodighed, det er vi rigtig glade og taknemmelige for.

Selv om vi har haft mest travlt med at håndtere følgevirkningerne efter Corona, har vi også fået givet webshoppen en større modernisering, hvilket den trængte til. Brugervenlighed har været nøgleordet i de forbedringer, vi har gennemført, og vi håber, at du synes om dem.

2021

Dagbladet Børsen har for 4. gang kåret Grafical ApS som Gazelle virksomhed, hvilket er et udtryk for Danmarks hurtigst voksende virksomheder. Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at vi har fået de 4 Gazelle priser over hele 3 årtier. Den første fik vi tilbage i 2003. Vi er meget taknemmelige for den opbakning, vi har fået fra alle jer kunder. For det er jeres loyalitet og støtte der i høj grad er medvirkende til prisen.

Vi har i årets løb udvidet vores lokaler i Nupark og har fået et par flere nye ansigter på kontoret, så vi kan blive ved med at give jer samme gode service, som vi plejer. Hvilket er meget vigtig for os.

Året har stadig været præget af Corona, og det har bl.a. bevirket, at de globale vareforsyninger har været mere ustabile end normalt, og der har været flere restordre og længere leveringstider på mange varer, end vi plejer at se.
2022

2022

I 2022 er det 25 år siden, at Grafical.dk blev startet som virksomhed. Dengang i 1997 var vi en lille virksomhed der hovedsageligt begik sig i tryksager. I dag er vi vokset til at være en stor webshop der forhandler alt inden for kontorartikler, husholdningsprodukter, IT-udstyr, emballage og hobbyartikler. Vi vil gerne takke både jer kunder men også de ansatte, der har været med undervejs til at gøre Grafical.dk til det det er i dag. Og vi glæder os til yderligere 25 år som en af danskernes foretrukne webshops.

Samtidig modtog vi i 2022 hele 2 erhvervspriser, idet vi for 5. gang blev kåret som Gazelle virksomhed af Dagbladet Børsen, samt fik prisen "Succes virksomhed 2022". Den sidste er en erhvervspris som uddeles årligt af BDO Revision og Spar Nord. Der bliver kåret 200 virksomheder i hver af landets 5 regioner ud af i alt ca. 350.000 selskaber. Prisen er ikke baseret på korte hurtige vækst kometer, men i stedet de virksomheder, som år efter år leverer det lange seje træk og er de gode eksempler for hele Danmark.
2023

2023

Alle gode gange 6 siger man nok aldrig, men ikke desto mindre fik vi i året den 6. Gazellepris fra Børsen. Dem bliver vi aldrig trætte af at modtage, og vi knokler alle fortsat på at gøre alting endnu bedre for vores kunder, så de har lyst til at blive hængene og der måske kommer nogle flere til.

Ellers har 2023 budt på lavere priser igen ovenpå den høje inflation i 2022. Vores indkøbere har gjort et kæmpe arbejde på at presse producenter og leverandører ned i priserne igen, og vi har samtidig internt effektiviseret flere processer, så vi også har kunne skære endnu mere af priserne og tilbyde dig alle dine kontorartikler, printerpapir, aftørring, emballage og engangsservice m.v. til så lave priser som overhovedet muligt.