FAQ - Ofte stillede spørgsmål

1. BESTILLING

1.1  Hvordan bestiller jeg på webshoppen?
1.2  Kan jeg bestille pr. telefon?
1.3  Har I en fysisk butik eller showroom?
1.4  Sender I vareprøver ud?
1.5  Hvorfor får varen en anden pris når den tilføjes til kurven?
1.6  Hvordan får jeg prisgaranti?

2. BETALING

2.1  Kan jeg betale via faktura i stedet for betalingskort?
2.2  Kan jeg handle med EAN-nummer?
2.3  Hvorfor får jeg en faktura når jeg har betalt med betalingskort?
2.4  Kan jeg bruge min kreditnota på en ny ordre?
2.5  Hvordan får jeg min kreditnota udbetalt?
2.6  Reservationer på mastercard
2.7 Små differencer mellem ordrebekræftelser og fakturaer
2.8 Hvordan fungerer 3D Secure?

3. LEVERING

3.1  Hvad er leveringstiden?
3.2  Dele af min levering mangler?
3.3  Kan jeg bestille til en pakkeshop?
3.4  Kan jeg få min pakke stillet?
3.5  Kan jeg følge min levering?
3.6  Sender I til udlandet?

4. RETUR & REKLAMATION

4.1  Fejlbestilling eller fortrudt køb?
4.2  Er din vare transportskadet?
4.3  Er din levering mangelfuld?
4.4  Defekt produkt?
4.5  Annullering eller ændring af ordrer
4.6  Returpolitik for fødevarer

5. GAVEKORT & KUNDEBONUS

5.1  Hvordan optjener jeg kundebonus?
5.2  Hvor finder jeg min optjente kundebonus?
5.3  Hvordan benytter jeg min kundebonus?
5.4  Hvor skal jeg indtaste min gavekortkode?
5.5  Hvorfor virker mit gavekort ikke?
5.6  Kan jeg benytte flere gavekort på samme ordre?

6. WEBSHOP FUNKTIONER

6.1  Sådan opretter du dig som kunde hos Grafical.dk
6.2  Glemt kodeord?
6.3  Sådan ændrer du kodeord
6.4  Du kan hurtigt bestille med varenumre under "Quickbestilling"
6.5  Søgning af varer på webshoppen
6.6  Indkøbskurven på webshoppen tømmes aldrig
6.7  Har du problemer med modtagelse af mails fra Grafical.dk?
6.8  Momsfri kampagne - sådan fungerer det
6.9  Hvordan fungerer min huskeliste?


ANDRE PROBLEMER ELLER SPØRGSMÅL?

Finder du ikke svar på dit spørgsmål eller problemstilling i de ovenstående punkter, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice på enten mail eller telefon:

                     Email: grafical@grafical.dk   -   Tlf. 97 40 76 44

1. BESTILLING


1.1 Hvordan bestiller jeg på webshoppen?

1.1 Hvordan bestiller jeg på webshoppen?

Inden du begynder at handle på shoppen, er det en god idé at vælge, om du ønsker at se priser angivet inklusiv eller eksklusiv moms.  Det gør du nemt i øverste højre hjørne af skærmen på din  computer. Benytter du i stedet en mobil, kan du vælge om du vil have priser med eller uden moms nederst i drop-down-menuen til venstre (de tre streger).

Find derefter den eller de varer du ønsker, indtast mængde og tryk på Læg i kurv-knappen. Dette kan du gøre både på varelister og direkte på varen.

Bemærk, at nogle varer skal bestilles i et minimums-antal.

Når du lægger varen i kurven, så ruller indkøbskurven ned, så du kan se de sidste varer, du har lagt i kurven samt hvor meget du mangler at købe for, før du kan få fragtfri levering.

Du kan altid få kurven til at rulle ned, hvis du bare kører musen hen over den. Indkøbskurven er placeret i toppen til højre lige over søgefeltet.

For at Gå til kurven og afslutte ordren, kan du klikke på selve kurven eller den gule knap, der er i bunden, når den ruller ned. Du kan også klikke på "indkøbskurv" nedenunder købsknappen, der kommer frem umiddelbart efter du har lagt noget i kurven, at "Varen er tilføjet din indkøbskurv".
TRIN 1 - Indkøbskurv

TRIN 1 - Indkøbskurv

I indkøbskurven kan du se en oversigt over de varer du har lagt i kurven.

Hvis du ændrer i antallet af en vare du ønsker at købe i indkøbskurven, skal du huske at trykke "Opdater".

Har du en gavekortkode, skal du Indtaste den i det angivne felt og derefter trykke ”Opdater”.

Når du er klar, trykker du på "UDFYLD ADRESSE"
TRIN 2 - Levering

TRIN 2 - Levering

Først skal du vælge, om du handler som privatperson, EAN-kunde eller firma.
Ønsker du at modtage gode tilbud og deltage i lodtrækningen om lækre præmier hvert kvartal – så sæt flueben ved ”Ja tak” til at modtage Graficals nyhedsbrev.
Indtast herefter dine kontakt- og adresseoplysninger samt evt. alternativ leveringsadresse. For at indtaste en alternativ leveringsadresse, skal du sætte flueben ved ”Leveringsadressen er forskellig fra faktureringsadressen”
Sæt flueben ved "Accepter handelsbetingelser" og klik på "VÆLG BETALING"
TRIN 3 - Betaling

TRIN 3 - Betaling

Vælg den ønskede betalingsmetode

  • Betal efter faktura - Kun tilgængelig for kontokunder eller EAN-kunder.
  • Betalingskort
  • MobilePay

  • Klik herefter på "GÅ TIL SIKKER BETALING" - så forsætter du til selve betalingsvinduet hvis du bruger betalingskort eller MobilePay.
    Handler du som kontokunde, vil ordren bare blive gennemført.
    Metode 1 - Betaling med betalingskort

    Metode 1 - Betaling med betalingskort

    Indtast det 16-cifrede kortnummer fra dit betalingskort samt udløbsmåned og år.
    Kontrolcifre finder du på bagsiden af dit betalingskort.
    Klik på "Betal XXX,XX DKK".

    For at give øget sikkerhed og sikre vores kunder imod svindel anvender vi et ekstra sikkerhedstrin i form af 3D Secure. Det vil kort og godt sige, at du som kunde modtager en éngangskode på SMS, der skal indtastes lige efter du har tastet dine kort-oplysninger.  

    Er det første gang du som kunde møder 3D Secure, vil du blive bedt om at tilknytte et mobilnummer, så koden sendes til den rigtige telefon. Derefter skal du bruge din NemID. i følgende trin:

    1. Du vises en besked om, at mobilnummeret skal tilknyttes betalingskortet for at bekræfte betalingen.

    2. Du skal herefter logge ind med NemID.

    3. Derefter skal du indtaste dit mobilnummer for at tilknytte det.

    4. Indtast derefter brugernavn og adgangskode til NemID – og dernæst en nøgle fra nøglekortet eller en nøglekorts-app.

    5. Til sidst skal du bekræfte det igangværende køb og afslutte tilknytningen.
    Metode 2 - Betaling med MobilePay

    Metode 2 - Betaling med MobilePay

    Indtast telefonnummer som du har registreret din MobilePay konto på og tryk ”Fortsæt”, hvorefter du automatisk vil blive sendt videre til godkendelse af betaling.
    Er det første gang du handler på nettet med MobilePay, skal du i din MobilePay App først godkende din konto til e-handel.
    Dette kan du vælger når du åbner app'en, hvorefter den blot skal godkendes med dig NemID.
    På din computer kommer denne venteskærm op, og der vil blive sendt en betalingsanmodning til din MobilePay app.
    Du har nu 5 minutter til godkende betalingen.
    I MobilePay app'en på din smartphone, vil anmodningen se således ud.
    Swipe til højre nederst for at gennemføre din betaling.
    TRIN 4 - Kvittering

    TRIN 4 - Kvittering

    Din ordre er nu gået igennem og har fået et specifikt ordrenummer.
    Du kan vælge at printe denne side. Du vil også modtage en ordrebekræftelse på din mailadresse.
    Skulle du mod forventning ikke have modtaget en ordrebekræftelse på din mail, kan du skrive eller ringe til vores kundeservice og få tilsendt en ny. Du skal blot oplyse det telefonnummer eller den email du har anvendt ved din bestilling.

    1.2 Kan jeg bestille pr. telefon?

    Hos Grafical vil vi gerne holde vores priser så lave som muligt, så du sparer flest penge. Det bevirker, at du selv skal gøre en lille del af arbejdet.

    Det er derfor ikke muligt at bestille via telefon eller e-mail - alle ordrer skal oprettes via webshoppen.

    1.3 Har I en fysisk butik eller showroom?

    Grafical.dk er udelukkende en netbutik, og det er derfor ikke muligt at se eller købe varer i en fysisk butik eller et showroom.

    Adressen Nupark 45, 7500 Holstebro er kontorlokaler for vores kundeserviceafdeling. Her er der ikke lagerlokation.

    1.4 Sender I vareprøver ud?

    Det er desværre ikke muligt at få tilsendt vareprøver på nogen af vores produkter.

    Grafical.dk er en netbutik baseret på dropshipping, hvilket betyder at vi ikke selv har lager, men i stedet samarbejder med 4 store centrallagre, som udsender varerne for os. Vi har derfor ikke selv varerne fysisk, og kan ikke udtage en prøve og sende.

    1.5 Hvorfor får varen en anden pris når den tilføjes til kurven?

    1.5 Hvorfor får varen en anden pris når den tilføjes til kurven?

    Der kan være flere årsager til, at du oplever forskellige priser på webshoppen.

    Oftest oplever vi at det skyldes et af følgende punkter:

  • Sammenligning af priser eksklusiv og inklusiv moms
  • Overset "fra-pris" på varer med kvantumsrabatter
  • Mindstekøb i antal af en vare


  • Vær desuden opmærksom på, at du kan vælge mellem at få priser vist med og uden moms på siden.
    Eftersom Grafical.dk primært er en webshop for erhvervskunder og institutionskunder, men hvor privatkunder også har mulighed for at handle, så vises der både priser med og uden moms på alle varer.

    Som vist på billedet, kan der være forskel på pris og pakninger, som du kan købe vores varer i.
    Nogle varer sælges med kvantumrabat. Den angivne pris på produktet kan derfor være afhængig af, at der bestilles en bestemt mængde varer. Produkter med kvantumrabat har et kvantumrabat-logo til venstre for prisen. Derudover vil prisen bliver angivet med et ”Fra”. Du kan se de udspecificerede priser på den enkelte vare, ved at klikke på billedet, så du kommer helt ind på varen.

    Da nogle produkter sælges i et minimumsantal vil der ved deres pris f.eks. stå ”PR. PAKKER” efter prisen. Her vil den angivne pris blive ganget med mængden af produkter der bestilles.
    Når du klikker på en vare med en "fra-pris", så vil du få et overblik over varens kvantumsrabatter. Her bliver styk prisen på varen billigere, jo flere du køber.

    Priseksempel på printerpapir Strike, vist på billedet:

    Køber du 5 pakker, som er mindstekøb, så er prisen pr. pakke 36,11,- inklusiv moms.
    Køber du 10 pakker papir, så falder prisen pr. pakke til 35,03,- inklusiv moms.
    Køber du 240 pakker, som er svarende til en palle, så falder prisen pr. pakke til 31,78,- inklusiv moms.

    1.6 Hvordan får jeg prisgaranti?

    1.6 Hvordan får jeg prisgaranti?

    Når du er inde på en bestemt vare, og den er udstyret med vores prisgaranti logo, kan du anmode om prisgaranti.

    Sådan gør du i forbindelse med køb:

  • Læg varen i kurven som normalt.
  • Du gennemfører ordren på helt normal vis til normal pris.
  • Send os efterfølgende mail på grafical@grafical.dk med ordrenummer
  • Vedhæft dokumentation i form af link til varen hos anden webshop
  • Vi tjekker at varen kan fås og er på lager til den oplyste pris.
  • Vi afslutter ordren og fakturerer/hæver kun det nedsatte beløb.


  • Hvis du allerede har købt:

  • Send dokumentation til kundeservice på grafical@grafical.dk indenfor 30 dage.
  • Vi tjekker at varen kan fås og er på lager til den oplyste pris.
  • Vi krediterer differencen til din konto.


  • Regler & betingelser for prisgaranti på Grafical.dk:

  • Det skal være præcis samme produkt og mærke. Farve og størrelse skal være identisk
  • Vi tager udgangspunkt i den faktiske pris du betaler for varen hos os.
  • Dvs. vi fratrækker 5% bonus og rabatter i varens pris inden prissammenligning.
  • Det er altid 1 stk. prisen inkl. den tilsvarende leveringstype som prisgarantien omfatter.
  • Varen skal være fra en dansk webshop med dansk CVR-nummer.
  • Gælder varer omfattet af danske regler for told, moms og forbrugerbeskyttelse.
  • Varen skal kunne købes online og leveres indenfor max. 3 dage.
  • Prisgarantien gælder ikke kø-tilbud, slagtilbud og ophørssalg.
  • Vi forbeholder os retten til at afvise, såfremt prisen ligger under vores anskaffelsespris.


  • Vi forbeholder os retten til at forsøge at købe produktet på den webshop du henviser til, således vi er sikre på at alle ovenstående regler overholdes.

    2. BETALING


    2.1 Sådan handler du som erhvervskunde

    2.1 Sådan handler du som erhvervskunde

    Ønsker du som erhvervskunde, at betale via faktura, kan vi oprette et kontokøbs login, som giver adgang til denne betalingsmulighed på webshoppen.

    For at blive oprettet til kontokøb hos Grafical.dk, skal jeres CVR-nummer kreditgodkendes, før der laves et login. Det er hurtigt at blive kreditvurderet hos Grafical.dk

    ANSØG OM KONTOKØB FOR ERHVERV HER >>

    Har du problemer med vores online ansøgningsskema, er du også velkommen til at kontakte vores kundeservice for oprettelse på:

    grafical@grafical.dk   -   Tlf. 97 40 76 44

    Vi skal bruge følgende oplysninger til oprettelse:

    -Firmanavn
    -Kontaktperson
    -CVR-nr.

    Så får du normalt besked indenfor et par timer, hvorefter du er klar til at handle.

    Som standard får alle nyoprettede kontokunder betalingsbetingelsen netto 8 dage. Hvis du ved, at jeres virksomhed skal bruge en længere betalingsbetingelse, må du meget gerne informere os, så vi kan tilrette det på jeres kundekort. Herved undgår vi unødige rykkere :-)

    Har du referencenumre til din enkelte ordre, som du ønsker påført jeres faktura, kan du notere dette sammen med attentionnavnet på den enkelte bestilling.

    HUSK når du bestiller, at du både skal udfylde virksomhedens navn og en attentionperson.

    Læs betingelser for kontokøb her
    2.2 Sådan handler du med EAN-nummer

    2.2 Sådan handler du med EAN-nummer

    Ønsker du som offentlig institution eller offentlig virksomhed at betale via EAN-nummer, kan vi oprette et kontokøbs login, som giver adgang til denne betalingsmulighed på webshoppen.

    ANSØG OM KONTOKØB MED EAN NUMMER HER >>

    Har du problemer med vores online ansøgningsskema, er du også velkommen til at kontakte vores kundeservice for oprettelse på:

    grafical@grafical.dk   -   Tlf. 97 40 76 44

    Vi skal bruge følgende oplysninger til oprettelse:

    - Navn på institution eller virksomhed
    - EAN-nummer
    - CVR-nummer (ikke et krav)
    - Mailadresse (skal have tilknytning til den offentlige virksomhed - må ikke være privat email)

    Der vil herefter blive sendt et log-in til den oplyste mailadresse, som du skal logge ind med på webshoppen. Ved første køb skal du indtaste fakturerings- og leverings adresse, som så bliver gemt på jeres nye bruger.

    Oppe i højre hjørne på webshoppen, skal du nu klikke på "Log ind", hvorefter der kommer to felter, hvor du skal indtaste mailadresse og koden, som du er blevet oprettet med.

    Herefter er du klar til at bestille. Når du har fundet de varer du ønsker at bestille, skal du fortsætte til vores indkøbskurv, for at færdiggøre ordren.
    Når du har udfyldt alle fakturerings- og leveringsoplysninger, fortsætter du videre til: "Trin 3 - Betaling" ved at klikke på ”VÆLG BETALIG”.

    I og med du har valgt brugertypen EAN, kan du her ved betaling vælge: "Betal efter faktura (E-mail eller EAN)"

    Ordren afsluttes herefter ved at klikke på GÅ TIL SIKKER BETALING - og vi sørger for at faktureringen sker elektronisk via det indtastede EAN-nummer.

    Hvis der skal en rekvisition på jeres faktura, skal du indtaste dette sammen med kontaktnavnet ved bestilling.

    2.3 Hvorfor får jeg en faktura når jeg har betalt med betalingskort?

    Grafical.dk handler primært med erhvervskunder, offentlige institutioner og skoler, som i de fleste tilfælde skal bruge en faktura til at betale efter og til deres bogholderi. Derfor mailer vi altid en faktura efter hver ordre uanset betalingsmetoden, samt om du er erhvervskunde eller privatkunde. Fakturaen er samtidig din kvittering i tilfælde af, at du har brug for at reklamere over de indkøbte varer på et senere tidspunkt.

    Har du betalt med Dankort eller kreditkort, vil du derfor stadig modtage en faktura. Måden hvorpå du kan se, om du har betalt, er i bunden af fakturaen, hvor der i så fald ud for Betalingsbetingelser vil stå Betalingskort.


    2.4 Kan jeg bruge min kreditnota på en ny ordre?

    Har du en kreditnota til gode hos Grafical.dk, kan du sagtens få den fratrukket på en ny ordre.

    Er du kontokunde, skal du bare selv modregne kreditnotaen fra den nye faktura du modtager, og indbetale eventuel difference. Er kreditnotaen højere end fakturaen, skal du ikke foretage dig mere. Du har blot differencen til gode.

    Handler du med betalingskort eller MobilePay, skal du gøre følgende efter du har gennemført ordren:
    Send os en mail på grafical@grafical.dk med dit nye ordrenummer, samt dit kreditnotanummer.

    Beløbet er kun reserveret på dit betalingskort, så vi kan derfor nå at tilrette beløbet manuelt, så det kun er differencen mellem den nye ordre og kreditnotaen, der bliver hævet.

    Du modtager en faktura/kvittering på ordrens fulde beløb, men på din bankkonto kan du se, at vi har tilrettet beløbet.

    2.5 Hvordan får jeg min kreditnota udbetalt?

    Modtager du en kreditnota fra Grafical.dk, vil det stå oplyst i bunden, at du skal kontakte vores kundeservice for udbetaling.

    Du kan enten svare tilbage på mailen, du har fået kreditnotaen i, eller skrive til kundeservice på grafical@grafical.dk

    Husk at medsende enten kreditnotanummer eller kundenummer, samt hvilket registrerings- og kontonummer du ønsker pengene retur til.
    2.6 Reservationer på Mastercard

    2.6 Reservationer på Mastercard

    Har du fortrudt et køb på Grafical.dk, hvor du har brugt Mastercard, så kan pengene godt fortsat være reserveret på dit Mastercard, selvom Grafical har annulleret betalingen.

    Det skyldes, at det er kortudstederen typisk din bank, der bestemmer hvor lang tid, beløbet skal være reserveret, også selv om købet annulleres.

    Du bedes derfor tage kontakt til din kortudsteder og få dem til at ophæve reservationen.

    2.7 Små differencer mellem ordrebekræftelser og fakturaer

    Du kan godt opleve, at der er en lille difference mellem din ordrebekræftelse og din faktura. Det er 2 forskellige IT systemer, der udsender disse dokumenter til dig, og disse IT systemer beregner moms på 2 forskellige måder og med et forskelligt antal decimaler i beregningen.

    Det kan desværre bevirke, at der nogle gange kommer en lille difference mellem din ordrebekræftelse og din faktura. Vi vil rigtig gerne have det ændret, men det er desværre nogle grundlæggende opsætninger i det ene af de to IT systemer, som ikke er mulige at ændre på nuværende tidspunkt.

    Vi beklager rigtig meget, at disse små differencer kan forekomme, og håber at du kan accepterer dette i jeres bogholderi. Er dette ikke muligt, kan du kontakte vores kundeservice på grafical@grafical.dk, så vil de prøve at rette fakturaen til manuelt, så den passer mere præcist med ordrebekræftelsen.
    2.8 Hvordan fungerer 3D Secure?

    2.8 Hvordan fungerer 3D Secure?

    Når du skal betale med kreditkort, kræves der godkendelse med 3D Secure. Læs her, hvordan det fungerer.

    For at øge sikkerheden ved online handler, er netbutikker blevet pålagt en ekstra sikkerhedstjek kaldet 3D Secure. Alle betalingskort udstedt i Danmark kan anvendes i dette sikkerhedstjek, der kan gennemføres på to måder:

    1: NemID - Du vil blive bedt om at indtaste dit NemID brugernavn samt adgangskode, hvorefter du skal bekræfte i NemID appen, med NemID nøgleviser eller en kode fra dit NemID nøglekort.

    2: Engangskode og kodeord. Her modtager du en SMS med en kode, som skal indtastes sammen med dit eget kodeord. På de følgende sider kan du registrere, ændre eller slette mobilnummer og kodeord tilknyttet dit kort, som er tilmeldt en af nedenstående sikkerheds løsninger:

    Dankort Secured by Nets
    Visa Secure
    Mastercard Identity Check

    Register, ændrer eller slet mobilnummer og kodeord tilknyttet dit kort her

    Er der tilknyttet et mobilnummer til dit kreditkort, vil du modtage en engangsgode via SMS. Den besked du modtager via SMS vil også indeholde navnet på den forretning du er ved at gennemføre købet hos, samt det beløb der skal godkendes. Herefter indtaster du engangskoden og dit kodeord på hjemmesiden, og afslutter dermed købet. Du bør altid kontrollere, at teksten i den modtagne SMS stemmer overens med det køb du er ved at gennemføre.

    Ønsker du at læse mere om 3D Secure henviser vi til NETS.

    3. LEVERING


    3.1 Hvad er leveringstiden?

    3.1 Hvad er leveringstiden?

    Hos Grafical.dk er den normale leveringstid 1-3 hverdage.

    Dette gør sig gældende på alle webshoppens lagervarer.

    Inde på webshoppen vil du kunne støde på 3 former for lagerstatus.

  • Grøn prik - på lager
  • Gul prik - på vej til lager
  • Blå prik - skaffevare


  • GRØN PRIK betyder lagervare. Lagervarer leveres typisk indenfor 1-3 hverdage. Hvis du har bestilt restordrevarer sammen med lagervarer, vil restordrevarene blive eftersendt uden yderligere fragtomkostninger for dig, når de er på lager igen.

    GUL PRIK betyder, at varen er på vej til lageret og vil blive sendt så snart, den er på lager igen. Har du bestilt lagervarer sammen med sådan en vare, vil lagervarerne blive leveret først, og restordrevarerne bliver eftersendt uden yderligere fragtomkostninger for dig, når de er på lager igen. Det er forskelligt, hvor lang tid der går, før disse varer er på lager igen. Normalt vil det være 1-2 uger, men det kan være alt lige fra nogle få dage til i enkelte tilfælde over en måned.

    Nogle produkter kan ikke bestilles, hvis de er på vej til lager. Disse produkter vil stadig være markeret med en gul prik, men frem for at have en "læg i kurv"-knap, vil de i stedet have en "info"-knap. Så snart varen er på lager, vil det være muligt at bestille den igen.

    BLÅ PRIK betyder skaffevare. Disse varer skal først bestilles hos producenten eller grossisten, og der vil derfor være en leveringstid på cirka 2-4 uger. Har du bestilt lagervarer sammen med en skaffevare, vil vi sende lagervarerne afsted med det samme, og skaffevaren vil så blive sendt, så snart den hjemkommer uden yderligere fragtomkostninger for dig. Bemærk at skaffevarer normalt ikke kan afbestilles.

    3.2 Dele af min levering mangler?

    Da vi har et sortiment på over 50.000 varenumre, sender vi vores varer ud fra en række store centrallagre i Danmark. Det er derfor ikke sikkert, at du modtager alle dine varer samtidig. Vent derfor gerne 1-3 hverdage på, at det hele bliver leveret.

    Hvis din ordre indholder varer fra flere af vores lagre, vil du modtage en tracking mail fra hvert sted, hvor du kan se, hvilke varer der sendes sammen, og hvor langt de er ved fragtselskabet.

    Hvis varer som var angivet som værende på lager ved bestilling ikke er leveret indenfor 3 hverdage, kan du tjekke dit track & trace og se status på din levering. Mangler du tracking eller er der fejl i linket du har modtaget, så er du meget velkommen til at kontakte os i kundeservice på mail eller telefon.

                                         Email: grafical@grafical.dk   -   Tlf. 97 40 76 44

    Mangler der en vare i forsendelsen, som står angivet på følgesedlen eller i din trackingmail, kan dette tyde på en plukfejl hos vores lager. Her er det vigtigt at du også retter henvendelse til vores kundeservice, så snart du opdager manglen.

    Det samme gør sig gældende, hvis du har modtaget en anden vare i stedet for, eller udover de varer du har bestilt.

    I vores handelsbetingelser kan du læse mere om vores leveringsmetoder og hvordan du som kunde skal forholde dig.

    » Læs alle betingelser for levering her i vores handelsbetingelser

    3.3 Kan jeg bestille til en pakkeshop?

    På udvalgte varer er det muligt at få leveret til en GLS pakkeshop. Det er på nuværende tidspunkt desværre ikke muligt at bestille en ordre leveret direkte til Post Nord pakkeboks.

    Vores sortiment af varer er fordelt på 4 forskellige lagre, som vi har individuelle fragtaftaler med. Derfor er det også forskelligt hvilket fragtfirma der benyttes, ud fra hvad du har bestilt på din ordre.

    SPECIELLE BETINGELSER FOR LEVERING AF IT-TILBEHØR
    Har du bestilt en eller flere varer under vores kategori IT-tilbehør, gør vi opmærksom på at ordren sendes direkte til pakkeshop, hvis du bestiller som privatkunde.

    Handler du som erhverv eller institution vil levering forsat først forsøges til udfyldte leveringsadresse.

    3.4 Kan jeg få min pakke stillet?

    Hvis du ikke er hjemme til at modtage din pakke, kan du godt få GLS eller PostNord til at stille pakken på et aftalt sted. Det kræver blot at du selv indgår en fuldmagtsaftale direkte med dem.

    Hos GLS skal du indgå en fuldmagtsaftale

    Hos Post Nord skal du oprette en modtagerflex ordning

    Vær dog opmærksom på, at du derved påtager dig et større ansvar for pakken.

    Dvs. hvis du mener, at du ikke har modtaget pakken, men vi kan se på fragtkvitteringen, at den er leveret, så har vi ikke ansvar for at erstatte eller lokalisere pakken for dig.

    Det samme gør sig gældende, hvis pakkens indhold er beskadiget, da vi ikke længere kan se pakkens hændelsesforløb, efter den er stillet.
    3.5 Kan jeg følge min levering?

    3.5 Kan jeg følge min levering?

    Når du har bestilt en ordre på Grafical.dk, modtager du først en mail med din ordrebekræftelse.

    Når lageret/lagrene har pakket din ordre, vil der blive dannet et track & trace, som også sendes til din email.

    I mailen med track & trace vil det være oplyst, hvilke varer der er afsendt, og med hvilket fragtfirma de er sendt. Herudover kan du klikke dig direkte videre til tracking hos fragtfirmaet, hvor alle detaljer om pakkens status er oplyst.

    Består din ordre af mange varer, kan du risikere at disse sendes fra forskellige lagre, og i så fald, vil du modtage flere mails med track & trace.

    Har du ikke modtaget mails med hverken ordrebekræftelse eller track & trace, kan det tyde på fejlindtastning i din email adresse, eller en teknisk fejl i vores mailsystem. Hvis du intet har modtaget indenfor 24 timer, må du meget gerne kontakte vores kundeservice enten på mailen grafical@grafical.dk eller telefon 97 40 76 44

    3.6 Sender I til udlandet?

    Nej. Grafical.dk sender ikke varer til udlandet. Det er desværre heller ikke muligt, at få leveret til Grønland og Færøerne.

    Grunden til, at vi som udgangspunkt ikke kan sende varer til udlandet er, at vi ikke selv har eget lager, men arbejder sammen med en række forskellige grossister, som udsender vores varer. På nuværende tidspunkt tilbyder disse grossister desværre kun danske forsendelser.

    4. RETUR & REKLAMATION



    4.1 Fejlbestilling eller fortrudt køb?

    Hvis du har fortrudt dit køb eller fået bestilt noget forkert, og ønsker at returnere, skal du udfylde vores fortrydelsesformular, hvorefter vi hurtigst muligt vil sende dig en mail med returanvisninger.
    Bemærk: Du skal selv betale for at pakken returneres til os.

    KLIK HER OG UDFYLD DIN RETURFORMULAR

    Der er 14 dages fuld fortrydelsesret på alle vores standardvarer, gældende fra den dag, du har modtaget de respektive varer, til den dag vi modtager indberetning af din fortrydelse. Du må gerne benytte vores fortrydelsesformular.

    Bemærk at der for erhvervs- og institutionskunder ikke er fortrydelsesret på varer der var markeret som skaffevare (markeret med blå prik) på bestillingstidspunktet.

    Vi tilbyder forlænget byttefrist på julegaver frem til den 15. januar, såfremt julegaverne er købt mellem den 15. november og 23. december.

    » Læs alle betingelser for fortrydelse og retur her i vores handelsbetingelser

    4.2 Er din vare transportskadet?

    Når du modtager din vare - Undersøg straks, om der er transportskader på varen. - Gør du ikke dette, kan du ikke få dækket eventuelle transportskader.

    Kan du ikke tjekke varen mens chaufføren er tilstede? - Noter på dit fragtbrev/fragt-kvitteringen, at du modtager varerne med forbehold for transportskade. Så har du mulighed for at få eventuelle skader godtgjort af transportfirmaet. Hvis intet noteres, antages varen at være modtaget i fin stand.

    Hvem dækker transportskader: Det er transportfirmaet, der leverer din vare, der er ansvarlig for eventuelle transportskader, der er opstået, efter varen blev udleveret fra Graficals lagre.

    Er din vare transportskadet, har vores kundeservice brug for at modtage billeder både af varen, samt emballagen den er leveret i. Ellers kan der ikke reklameres til transportøren - billeder sendes til - grafical@grafical.dk

    Du er forpligtet til straks og senest dagen efter levering at foretage kontrol af det leverede. Er en vare beskadiget ved ankomst, skal du straks kontakte kundeservice. Du kan både kontakte os på mailen grafical@grafical.dk eller ringe på telefon nr. 97 40 76 44

    Reklameres der ikke rettidigt, bortfalder retten til at gøre skader gældende.

    » Læs alle betingelser for behandling af transportskader i vores handelsbetingelser

    4.3 Er din levering mangelfuld?

    Når du har modtaget varer fra Grafical.dk, er det vigtigt at du med det samme tjekker at pakkens indhold stemmer overens med den vedlagte følgeseddel.

    Mangler der en eller flere varer i forhold til det følgesedlen oplyser, skal du hurtigst muligt rette henvendelse til kundeservice på grafical@grafical.dk eller telefon 97 40 76 44. Her må du gerne oplyse ordrenummer, samt varenummeret du mangler.

    OBS!
    Mangler dele af din levering, kan det også skyldes, at vi sender varer ud fra flere lagerlokationer. I alt sender Grafical.dk varer ud fra 4 centrallagre. Består din ordre af varer fra flere lagre, vil de blive leveret ad flere omgange. Dog skal alle lagervarer være dig i hænde indenfor 1-3 hverdage.

    » Du kan læse mere om vores leveringsmetoder under levering punkt 3.2
    4.4 Defekt produkt?

    4.4 Defekt produkt?

    Som privatkunde er dine varer dækket af 2 års reklamationsret. Er du herimod erhvervskunde er reklamationsretten på et produkt 6 måneder.

    Har du købt et produkt hos Grafical.dk, som viser sig at være defekt indenfor dette tidsrum, så må du meget gerne rette henvendelse til vores kundeservice på mail eller telefon:

                          grafical@grafical.dk    -    tlf. 97 40 76 44

    For at kunne hjælpe dig bedst muligt, vil vi meget gerne have oplyst enten ordrenummer, fakturanummer eller telefonnummer, så vi kan finde kvitteringen for dit køb. Herudover vil vi meget gerne have en beskrivelse af fejlen, samt billede hvis det er relevant.

    Kundeservice vil herefter behandle sagen hurtigst muligt, og i samarbejde med producenten beslutte, om produktet kan repareres, erstattes eller krediteres.  

    4.5 Annullering eller ændring af ordrer

    Når en ordre er gennemført på webshoppen, bliver den med det samme sendt videre til et eller flere af vores lagre, da vi går højt op i at yde vores kunder levering hurtigst muligt.

    Dette bevirker desværre også at det oftest ikke er muligt for os at nå at ændre på en ordre, eller annullere den helt. Så snart lageret er begyndt at behandle en ordre, så kan hverken indhold eller adresse ændres.

    Pakningsprocessen påbegyndes allerede få minutter efter en ordre er sendt igennem, og vi anbefaler derfor at du altid tjekker alle bestillingsoplysninger igennem, inden du godkender handlen.

    Har du gennemført en ordre med forkert adresse, kan du holde øje med track & trace mail, og selv tage kontakt til fragtfirmaet, med mere info. Fragtfirma og kontaktoplysninger hertil, er også oplyst i mailen.

    Har du fortrudt eller bestilt forkert på en ordre, kan du nægte modtagelse på pakken.
    At nægte modtagelse på en forsendelse, kan hos nogle fragtfirmaer koste et gebyr, som du kan finde flere oplysninger om i vores handelsbetingelser

    4.6 Returpolitik for fødevarer

    For at sikre den højeste kvalitet og sikkerhed af vores produkter, kan vi desværre ikke acceptere retur af fødevarer. Dette inkluderer alle typer af fødevarer uanset emballage. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice.

    5. GAVEKORT & KUNDEBONUS



    5.1 Hvordan optjener jeg kundebonus?

    5.1 Hvordan optjener jeg kundebonus?

    For at optjene bonus skal du være oprettet med en bruger på Grafical.dk.

    » KLIK HER & OPRET DIG SOM BRUGER


    Alle kunder der har oprettet et login til webshoppen optjener bonus. Både private, virksomheder og offentlige institutioner. Der optjenes 5% bonus af dine varekøb (ikke af fragtomkostninger), som du vil kunne trække fra dit køb næste gang du handler.

    Bonus kan ikke udbetales eller fratrækkes som rabat på den ordre, hvor det er optjent fra.

    Husk at du skal være logget ind for at optjene bonus af dit køb! Dette gøres i toppen af webshoppen.

    Har du gennemført en ordre uden at være logget ind, er det ikke muligt at optjene bonus af købet.
    5.2 Hvor finder jeg min optjente kundebonus?

    5.2 Hvor finder jeg min optjente kundebonus?

    For at finde din kundebonus, skal du først logge dig ind oppe i højre hjørne på webshoppen. Bemærk at du ikke kan se den optjente bonus fra en mobiltelefon.

    Når du er logget ind, vil der i den grønne bjælke være valgmuligheden "Din bonus"
    Klik på "Din bonus" for at blive ledt videre til din bonus oversigt.

    5.3 Hvordan benytter jeg min kundebonus?

    Når du er logget ind og befinder dig i indkøbskurven, kan du vælge at bruge din bonus.  I kurven får du vist hvor meget opsparet bonus du har fra tidligere køb.  Du kan også se hvor meget bonus du optjener på købet til fremtidig brug

    Ønsker du at trække din bonus fra på en ny ordre, skal du klikke på "INDLØS NU"

    5.4 Hvor skal jeg indtaste min gavekortkode?

    Har du modtaget en gavekortkode fra Grafical.dk, skal den indtastes i vores gavekortfelt når du bestiller.

    Gavekortfeltet finder du i indkøbskurvens første trin.

    Efter at have indtastet gavekortkoden, skal du huske at klikke på "opdater" ved siden af feltet.


    5.5 Hvorfor virker mit gavekort ikke?

    I 99% af de tilfælde, hvor et gavekort ikke vil virke, oplever vi at det skyldes en stavefejl i den indtastede kode.

    Fragtfri kampagnekoden er "Fragtfri"
    Forkert indtastning "Fragtfrit"

    Momsfri kampagnekoden er "Momsfri"
    Forkert indtastning "Momsfrit"

    I begge tilfælde er der skrevet et "t" på til sidst, som ikke er en del af koden.  

    5.6 Kan jeg benytte flere gavekort på samme ordre?

    Det er kun muligt at bruge et gavekort pr. ordre.

    Det er derfor ikke muligt f.eks. at kombinere et gavekort med din kundebonus sammen med en kampagnekode fra nyhedsbrev som f.eks. fragtfri levering. Omkostningerne vil simpelthen blive for store for os, hvis vi skulle give begge dele på samme ordre.

    6. WEBSHOP FUNKTIONER



    6.1 Sådan opretter du dig som bruger hos Grafical.dk

    Som oprettet bruger hos Grafical.dk, opsparer du 5% af dit køb hver gang du handler. Herudover gemmes dine oplysninger, så du er fri for at indtaste fra gang til gang, og du kan også oprette en huskeliste med dine favoritvarer.

    Det er hurtigt og nemt at blive oprettet som bruger uanset om du handler som privat, erhverv eller institution.

    I den grønne bjælke i toppen af siden kan du i stedet for at logge ind, trykke på "Opret bruger"
    Efter at have klikket på "Opret bruger" bliver du nu videresendt til vores oprettelsesformular.

    Her skal du først vælge om du er privat-, EAN- eller firma-kunde.

    Indtast herefter hvilken mail og kode du vil oprettes med, og til sidst dine fakturerings- og leveringsoplysninger.

    Når du har udfyldt alle oplysninger, klikker du på "GEM"

    Du er nu oprettet og kan logge dig ind med den ønskede email og kode. Hvis du skal oprettes som EAN-kunde med faktura-betaling, skal du kontakte vores kundeservice, efter din bruger er oprettet. Se punkt 2.2 for yderligere information om dette.



    6.2 Glemt kodeord?

    Har du en bruger hos Grafical.dk, men har glemt kodeordet, skal du i toppen af webshoppen klikke på ”Log ind” og derefter på  "Glemt adgangskode"

    Når du har klikket på "glemt adgangskode", sendes du videre til nedenstående side.
    Her skal du indtaste den mailadresse, som du er oprettet med.
    Herefter vil du modtage en mail fra os med et link, som du skal klikke på, og så kan du danne et nyt kodeord.

    Får du en fejlbesked eller modtager du ingen mail, kan det skyldes:
    - Forkert udfyldt mailadresse
    - At du er oprettet med en anden mailadresse
    - At du ikke er oprettet som bruger på Grafical.dk  » Klik her for at oprette ny bruger

    6.3 Sådan ændrer du kodeord

    For at ændre dit kodeord til webshoppen, skal du logge ind med din nuværende mail og kode.
    Når du er logget ind, skal du i toppen klikke på "Din profil"
    Under "Din profil" finder du alle de oplysninger, vi har registreret på din bruger.
    Ønsker du et nyt kodeord, skal du blot udfylde det nye du ønsker i feltet "Adgangskode", og herefter trykke på "Gem" længere nede på samme side.

    6.4 Du kan hurtigt bestille med varenumre under "Quickbestilling"

    Den hurtigste måde at bestille på, hvis du har varer du tidligere har købt, eller har tilføjet varer til din huskeliste, er via Quick-bestil listen.

    Du kan finde "Quick bestilling" Ved at logge ind på siden og vælge Quick Bestilling i toppen af din skærm.
    Du får nu mulighed for at  søge blandt alle produkter på shoppen, blandt produkter du har tilføjet dine favoritter, eller blandt tidligere køb.  

    Du kan se om varen er på lager under "status" på hver varelinje.
    Herefter kan du nemt og hurtigt angive hvor mange af hver vare du ønsker at tilføje til din kurv, hvorefter du trykker ”LÆG I KURV”. Herfra gennemføres ordren som normalt.

    6.5 Søgning af varer på webshoppen

    På Grafical.dk kan du nemt finde det du søger ved hjælp af vores "Søgefelt".

    Du finder søgefeltet i toppen af webshoppen.

    Det nye søgefelt fungerer allerede når du begynder at indtaste det du leder efter. I takt med at du taster kommer der varegrupper og varer frem lige nedenunder søgefeltet, så du meget hurtigere og meget mere præcist kan finde det du leder efter. Du behøver ikke nødvendigvis at færdiggøre det du havde tænkt dig at skrive og trykke på knappen søg.

    Hvis du opretter dig som kunde, så vil søgefeltet oven i købet med tiden finde ud af hvilke varer, du plejer at købe, og liste dem øverst. Det er smart.

    Prøv det - det gør dine indkøb betydeligt nemmere og hurtigere.


    6.6 Indkøbskurven på webshoppen tømmes aldrig

    6.6 Indkøbskurven på webshoppen tømmes aldrig

    Vi har nu fået programmeret, så indkøbskurven ikke længere tømmes, også selv om du ikke er logget ind.

    Tidligere skete der det, at hvis du handlede på webshoppen uden først at være logget ind, så blev kurven automatisk tømt efter 20-30 minutter, hvis du ikke foretog dig noget.

    Nu kan du forlade webshoppen og lukke det hele ned, og når du åbner webshoppen igen næste gang fra den samme computer, så vil kurven fortsat indeholde dine varer.

    Det gælder dog kun for desktop-versionen og ikke for vores mobilversion af webshoppen.
    6.7 Har du problemer med modtagelse af mails fra Grafical.dk?

    6.7 Har du problemer med modtagelse af mails fra Grafical.dk?

    Grafical sender kun ordrebekræftelser, fakturaer og betalingspåmindelser m.v. via email. Samt nyhedsbreve, hvis du er skrevet op til dette.

    Hvis du ikke modtager nogen mails fra Grafical efter en bestilling, kan det tyde på fejl i indtastningen af din mailadresse, da du bestilte. Har du ikke modtaget nogen mail med ordrebekræftelse i løbet af nogle timer, kan du enten sende en mail til vores kundeservice på grafical@grafical.dk eller ringe på tlf. 97 40 76 44.  Så skal vi nok se om vi kan rette og gensende din bekræftelse og faktura.

    Er din mailadresse korrekt indtastet, kan manglende mails i stedet skyldes, at dit mailprogram har klassificeret mails fra Grafical som spam. Nogle mailprogrammer kalder det også for uønsket mails eller reklamemails.

    Hvis du ikke kan se de mails, som bliver betragtet som spam, vil det i første omgang være en god idé, at ændre på dine indstillinger, så du kan se dem, for mail-programmerne kommer ofte til at klassificere mails forkert.

    Hvis dit mail-program klassificerer mails fra Grafical som spam, kan du ændre i programmets indstillinger, så programmet ved, at mails fra Grafical er gode nok.

    Nedenfor kan du se et skærmprint fra Microsoft Outlook, som viser hvordan du føjer Grafical til liste over sikre afsendere. Klik på en mail fra Grafical > gå ind i topmenupunktet "Handlinger" > dernæst "Uønsket e-mail" > klik på "Føj afsender til liste over sikre afsendere".

    I Gmail er det lettere, der skal du bare åbne en mail fra Grafical og klikke på knappen "Ikke spam".
    6.8 Momsfri kampagne - sådan fungerer det

    6.8 Momsfri kampagne - sådan fungerer det

    Er det ikke ulovligt at sælge jeres varer momsfrit i Danmark?
    Jo, det er ikke tilladt at sælge vores varer momsfrit i Danmark, og det gør vi selvfølgelig heller ikke. Men vi giver dig en rabat svarende til momsen, så du får varerne lige så billigt, som hvis vi fjernede momsen. Men vi pålægger altså moms på udsalgsprisen, så vi overholder den gældende lovgivning.

    Hvorfor fratrækker I kun 20% når momsen er 25% i Danmark?
    Det kan desværre være en smule ”langhåret”. Momsen i Danmark udgør 20% af varens salgspris, hvilket svarer til, at en pris ekskl. moms skal tillægges 25% for at den bliver inkl. moms.

    Eksempel:

    Varens pris på Grafical.dk er 100 kr.

    Salgspris inkl. moms 100 kr.
    - moms (100 kr. x 0,20):    - 20 kr. (ved fratræk af moms udgør det hermed 20%)
    Pris ekskl. moms:  80 kr.

    Og regnet modsatte vej:

    Pris ekskl. moms: 80 kr.
    + moms (80 kr. x 0,25):  + 20 kr. (ved tillæg af moms udgør det således 25%)
    Salgspris inkl. moms:        100 kr.

    Hvilke varer er omfattet af kampagnen?
    Det fremgår af nyhedsbrevet hvilke varer, der er omfattet af kampagnen. Hvis der ikke er tale om en gavekortkode men en rabat, kan du også se på webshoppen, at varerne er nedsat, idet der både står førpris og nupris. Kampagnerne gælder ikke i forvejen nedsatte varer og kvantumsrabatter.

    Hvorfor er fragtprisen ikke omfattet af momsfrie kampagner?
    Fragt betragtes ikke som en vare, men en serviceydelse som Grafical.dk formidler uden at tjene penge på.
    6.9 Hvordan fungerer min huskeliste?

    6.9 Hvordan fungerer min huskeliste?

    Har du fundet en vare du er interesseret i, men ikke ønsker at købe lige nu, kan du tilføje den til din huskeliste. Det gør du ved at klikke på ”Tilføj huskeliste” inde på produktets side. Herefter kan du finde produktet i ”Din huskeliste” i den øverste grønne bjælke, når du er logget ind på siden. Eller du kan finde der under ”favoritter” i quickbestillingsfunktionen.  
    Varer du har købt bliver automatisk tilføjet til huskeliste.

    Klikker du ind under ”Din huskeliste” kan du søge blandt dine favoritprodukter og tilføje dem til din indkøbskurv. Det er en hurtig og nem måde at handle på. Du kan også vælge at udskrive din huskeliste ved at klikke på det lille printerikon på siden.